Thursday, March 27, 2008

Minggu roti.....

Cinnamon roll resepi yani Myr lagi. Ni buat hari khamis lepas. Kali tak pakai bedak cinnamon roll ni. Budak2 tak suka. Siap taruk choc chips lagi. Ehmmm..... start dr masuk je oven. Anak2 dah tgu kuar je dr oven masing-masin ngan kertas tisu.... panas so nak amik kena lapik ngan tisu.... sekejap je beres....
Ini pulak baki dari cinnamon roll. Buat adunan lebih sikit buat dinner roll. Bulat2 dlm isi butter je..... yg ni pun sempat posing dlm baking tray je. Lesap gak...... tak sempat overnight. Sapa cepat dia dapat je system kalau buat roti....
Hari Jumaat lepas aku buat soft buns ni. Lembut sangat..ni memang dah jadi macam kat kedai lembut dia. Simpan sampai besoknya pun masih lembut lagi. Gebu. Resepi dia aku ambil dari sini. Buat 2 adunan sebab dah tahu dah kalau buat 1 adun mesti tak cukup.
Separuh adunan aku buat bentuk loaf. Memang lembut. Siap anak aku cakap...bila plak ada roti gardenia ada bentuk macam ni..(masa aku wat roti ni dia dah tertidur dulu). Pastu abg dia bagitau itu mama buat le.... Kembang mak dia macam roti gak....
Yang ni aku wat untuk bf semalam. Menghabiskan saki baki tepung roti yg ada sikit lagi tu. Aku buast chocolate bun guna sumber resepi yang sama gak..do what i like blog. Roti dia best2 je.
Yang ni rupa adam (peminat roti no. 1) menunggu roti kuar oven..... setia je dia kat situ. Bila roti kuar aje kelam kabut amin garfu ... nak amik roti tu... guna garfu tak panas..... teori dia le tu....

5 comments:

Mrs to Mr Janssens said...

Gebu2 roti kak Yu, lama saya tak buat roti ni... ni yg buat teruja nak menguli...

Saya link blog akak to my blog ya??

Comei anak akak cam anak mami

Anonymous said...

mrs janssens.... nak mula mmg le payah tapi bila dah start... asyik nak menguli aje... virus M belum datang lagi...
Sama le kita link-melink....
Masa baik je come bila dah jadi power rangers kang....

lina pencilbox said...

hoho...
ni bukan setakat kilang kek ni ..kilang roti pun leh buat ni..
huu..
tapi kan maklong..
cemana nak buat kilang roti eh..
asal kuar oven je habis ni..
huhuh
tak sempat nak jula...:P

lemongrass said...

kakyu,wah sekali rajin,macam2 roti keluar dr dapur.Seronok lah power rangers tu ye mak dia pandai buat roti gardenia,hehehe...
Camni tak payah lah beli roti lagi kan ;-)

Anonymous said...

LG, ini bila rajin... bila diserang syndrom M tu, Gardenia la penyelamat keadaan utk menenangkan power rangers kt umah ni....


Load Counter