Tuesday, July 1, 2008

Projek 1st time.....

Projek hari Ahad. Laksa.... dlm keluarga baik dr belah my hb maupun adik-beradik aku sendiri memangnya penggemar laksa kecuali aku dan ayah. Kami ni memang boleh dikategorikan dlm tidak gemar laksa... tak dapat pun tak apa. Dalam keluarga sendiri pulak cuma aku je yang lain mengikut jejak abah mereka.... peminat laksa. Disebabkan aku tak sukan laksa jadi tak pernah teringin aku nak buat pun... hingga le pada hari ahad baru ini... tetiba aku rasa nak wat laksa le.... dan betul la kata adik2 ku sesungguhnya memangnya senang buat kuah laksa ni.... murah le pulak tu... bak kata adik aku menu tengah bulan...hehehehe...lagi lama simpan lagi sedap rupanya.... ni la hasil laksa yg aku buat. Resepi ikut aku je.... takde nak sukat2 bhn..main campak je dlm periuk .... rasa..pass kat hb aku.... siap untuk menu sehari hari Ahad... siap sampai Isnin lagi.... for 1st timer kira ok kata hb aku...
Dinner pulak aku buat roti Arab. Dek sebab aku takde acuan yg standard jadi roti Arab aku tak sama saiz.... Aku guna resepi Chef Farid. Gebu dan sedap dimakan dgn kari. Aku buat 1/2kg..tak cukup rupanya... lenkali kena double the adunan.....
masa aku kemas fridge hari ahad tu... adale ternampak pisang yg aku frozen ...hampir terlupa le plak... jadi lepas dinner, aku pun wat le projek lepat pisang..... ni pun 1st time wat... tgkle rupa bungkusan lepat tu...ngerikan...mcm tak menarik.... tapi ini je yang baki dari 20 biji pagi semlm... baru teringat nak amik gambar... biasa le produk pisang kat umah ni mesti langsai punya... buat le apapun dari mesti ada sambutan. Tapi lepat bukanle pilihan adam... dia pegang je pastu dia buka kulit lepat dia suap mama....
Pagi Isnin tu...tengok ada lebihan laksa banyak..kuah laksa tinggal sikit je.... so aku pun buatle laksa goreng....hehehe...tak pernah aku buat laksa goreng ni.... tapi dek sayang kan laksa yg banyak tu, aku goreng le sikit... guna perencah bihun adabi je.... yg boleh terima cuma amirul dan adam. Yang lain thumbs down, tak suka..nasib baik goreng sikit je..... resepi.... tak payah sebab aku guna perencah je .... ikut je yg tulis kat pembalut tu yek....pesan hb lenkali jgn le goreng laksa tu.....heheheheh

No comments:


Load Counter